Harjun terveyden vuosi 2023: Henkilöstön sitoutuminen ja asiakastyytyväisyys paranivat – nopea kustannuskehitys haastoi talouden

Harjun terveys keskittyi kolmannen toimintavuotensa aikana erityisesti toiminnan vakiinnuttamiseen. Toiminnalliset tulokset olivat vuoden aikana erinomaisella tasolla. Taloutta painoivat edelleen vuoden 2023 aikana ennätyksellisen nopea aineiden ja tarvikkeiden inflaatio sekä sote-alan voimakas palkkakehitys.

Pandemia ja sote-uudistuksen keskellä perustetun Mehiläisen ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueen yhteisyrityksen, Harjun terveyden, alkutaival on sujunut poikkeuksellisten olosuhteiden keskellä.

”Ympärillä vellovasta yhteiskunnallisesta muutoksesta huolimatta pystyimme itse keskittymään vuoden 2023 aikana perustoiminnan vakauttamiseen, laadun kärkihankkeiden toteuttamiseen ja taloudellisen tasapainon määrätietoiseen parantamiseen, toteaa Harjun terveyden toimitusjohtaja”, erikoislääkäri Petja Orre.

Toiminnalliset tulokset olivat vuoden aikana erinomaisella tasolla. Terveyskeskuslääkäreiden hoidon jatkuvuus parani 16%:lla, ja samaan aikaan yhtiö pystyi vastaamaan yhä kasvaneeseen kysyntään. Henkilöstötutkimuksessa kaikki indeksit kehittyivät positiiviseen suuntaan ja erityisesti henkilöstön sitoutuminen kasvoi huomattavasti.

Suun terveydenhuollossa hampaiden puhtautta kuvaavan PLAK-koodin kirjausten määrää kasvoi ja se kirjattiin yli 50 000 käynnillä. Tämä on yksi keskeisistä edellytyksistä hoidon vaikuttavuuden kehittämiselle ja arvioinnille. Asiakastyytyväisyys nousi yli 13 % edellisestä vuodesta ja myös potilaiden kokema hoidon vaikuttavuus parani.

”Olen todella ylpeä Harjun terveyden huippuammattilaisista. Saimme hienoja tuloksia niin lääketieteellisen laadun kuin asiakastyytyväisyyden saralla samalla kun potilaskontaktien määrä jatkoi edelleen kasvua”, sanoo Orre.

Vuoden 2023 aikana Harjun terveyden tarjoama digialusta vaihtui uuteen SuomiSote-alustaan ja samalla Päijät-Soten digiklinikan toimintamalli uudistui lähivastaanotoilta tuttuun moniammatilliseen tiimityöhön. Uusi alusta on osoittautunut erittäin suosituksi ja sekä lataus- että asiointimäärät ovat kasvaneet tasaisesti vuoden aikana. Digiklinikan asiointimäärät kasvoivat koko Päijät-Hämeen alueella 36 % edellisestä vuodesta.

Taloutta painoivat inflaatio ja toimialan voimakas palkkakehitys

Yhteisyrityksen taloutta painoivat edelleen vuoden 2023 aikana ennätyksellisen nopea aineiden ja tarvikkeiden inflaatio sekä sote-alan voimakas palkkakehitys.

”Tasapainotusohjelman toimenpiteiden ansiosta onnistuimme painamaan materiaali- ja palvelukuluja alaspäin -11%:lla. Henkilöstön vaihtuvuuden ja sairaspoissaolojen huomattavasta vähenemisestä huolimatta palkkakustannukset nousivat kuitenkin selvästi edellisestä vuodesta yleisen sote-alan palkkakehityksen myötä”, Orre toteaa.

Harjun terveyden käyttökate nousi selvästi positiiviseksi, mutta käynnistysvaiheen investointeihin liittyvät poistot painoivat koko tilikauden tuloksen negatiiviseksi.

”Uskomme vahvasti jatkuvan parantamisen kulttuuriin. Vain pitkäjänteisellä työllä voimme parantaa entisestään päijäthämäläisten perusterveydenhuollon laatua, vaikuttavuutta ja saatavuutta. Jatkamme määrätietoista työtä päijäthämäläisten perusterveydenhuollon hyväksi myös vuonna 2024” , Orre päättää.

Tutustu tarkemmin Harjun terveyden vuoteen 2023 alla olevasta vuosikertomuksesta.

AVAINLUVUT TULOKSESTA

• Liikevaihto 42,2 miljoonaa euroa (2022: 41,0)
  • Käyttökate (EBITDA) 307 000 euroa (2022: -206 000)
  • Tilikauden tulos -320 000 euroa (2022: -708 000)