Usein kysyttyä

Vastaukset saat näkyviin klikkaamalla kysymystä.

Mitä Päijät-Hämeen terveyskeskuspalveluissa muuttuu yhteisyrityksen myötä?

Lähiklinikat, terveyskeskukset ja terveysasemat muuttuvat sote-keskuksiksi. Väestöä palvelevat moniammatilliset tiimit, joissa toimii hoitajien ja lääkäreiden ohella suun terveydenhuollon ammattilaisia, mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisia, kuntoutuksen ammattilaisia sekä sosiaaliohjaajia.

Samanaikaisesti toteutetaan palveluverkon uudistus, jonka mukaisesti palvelut tuotetaan joko laajan palvelun sote-keskuksessa tai suppeamman palvelun sote-keskuksessa. Sote-keskukset toimivat yhteistyössä ja laajat palvelut ovat käytettävissä, vaikka niitä ei läheisimmissä sote-keskuksessa olisikaan päivittäin saatavilla.

Palvelua tarjotaan jatkossa myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Ammattilaisten kannalta isoin muutos on siirtyminen moniammatillisten tiimien työskentelymalliin sote-keskuksissa.

Miksi Harjun terveydessä otettiin käyttöön Digiklinikka? Eikö lääkäriin enää pääse?

Digiklinikka on nopea tapa päästä terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle ja se toimii ympärivuorokautisesti. Moni asia on hoidettavissa etänä ja siksi tätä mahdollisuutta tarjotaan nyt myös päijäthämäläisille. Digitaalinen palvelu vapauttaa aikaa fyysiseltä vastaanotolta heille, joiden asia ei syystä tai toisesta etävastaanotolle sovellu. Sote-keskuksissa pääsee edelleen lääkärin vastaanotolle, jos tarve hoidon tarpeen arviossa todetaan.

Miten saan Digiklinikan käyttööni?

Digiklinikan palvelut saat käyttöön joko lataamalla puhelimen sovelluskaupasta ilmaisen OmaMehiläinen-sovelluksen tai kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun verkkoselaimella.

Miksi Omamehiläinen-sovelluksessa kysytään luottokortin numeroa? Pääseekö julkiseen palveluun syöttämättä numeroa?

OmaMehiläinen kysyy luottokortin numeroa, koska sen kautta on mahdollista käyttää myös maksullisia yksityisiä digipalveluita. Maksuttomiin Päijät-Soten palveluihin pääsee ilman, että syöttää luottokortin numeron. Maksuttomia palveluja ovat esimerkiksi Päijät-Soten Huoli pärjäämisestä -palvelu.

Digiklinikalla on myös sellaisia julkisia palveluja, joista tulee maksu, ja sen vuoksi sovellus pyytää luottokorttitietoa. Maksullinen on esimerkiksi Päijät-Soten Muut oireet ja sairaanhoito -kanava, joka korvaa fyysisen vastaanottokäynnin.

Sovellus pyytää myös lupaa kuville kohdassa Kela-kortin lisäys. Mitä teen? Pääsenkö Digiklinikalle, jos en täytä tähän kohtaan mitään?

Pääset Päijät-Soten Digiklinikan palveluihin, vaikka jätät tämän kohdan tyhjäksi.

Voiko lapsen puolesta asioida Digiklinikalla?

Digiklinikalla voit asioida niin omissa kuin perheenjäsentesi terveysasioissa tekemällä perheprofiililiitoksen. Lisätietoa perheprofiililiitoksen tekemisestä löydät täältä.

Miten voin antaa palautetta?

Voit antaa palautetta palautelomakkeella. Muistathan antaa yhteystietosi, jos haluat vastauksen palautteeseesi.

Miten asiakastyytyväisyyttä mitataan Harjun terveydessä?

Harjun terveys mittaa asiakaskokemusta laadukkaiden palveluiden ja asiakaspalvelun takaamiseksi ja kehittämiseksi. Mittaus toteutetaan kansainvälisesti tunnetun nettosuositteluindeksin eli NPS-mittarin (Net Promoter Score) avulla, joka kertoo, kuinka suuri osa asiakkaista suosittelisi Harjun terveyden palveluita. 

Asiakaskokemusmittausta tehdään jatkuvasti Lahden, Iitin, Kärkölän ja Nastolan toimipisteiden puhelinpalvelussa, vastaanotoilla sekä etävastaanotoilla. Mittauksessa ovat mukana seuraavat palvelut: sote-keskus, fysioterapia, lääkäreiden vastaanotot koulu- ja opiskelijaterveydenhuollossa ja neuvoloissa, ehkäisyneuvolan palvelut, terveyssosiaalityö sekä mielenterveys- ja päihdepalvelut. 

Asiakaskokemusta kartoitetaan tekstiviestikyselyllä, joka lähetetään asiakkaalle noin vuorokausi Harjun terveydessä asioinnin jälkeen. Kyselyssä pyydetään arvioimaan halukkuutta suositella yhteisyrityksen palveluita asteikolla 0–10Asiakas voi lisäksi antaa palautetta tai kehitysehdotuksia sanallisesti. NPS-mittaukseen vastaaminen on aina vapaaehtoista, ja asiakas voi saada NPS-kyselyviestin enintään kerran puolessa vuodessa. Tekstiviesti maksaa asiakkaalle normaalin tekstiviestin hinnan. 

Mikä on rekrytointisivujen chatbot ja miten se toimii?

Chatbot toimii rekrytointitiimin apukätenä, joka ohjaa työnhakijoita ja kartoittaa kiinnostuneiden työnhakijoiden osaamista ja kiinnostuksen kohteita. Chatbotin kautta työnhakija vastaa muutamaan kysymykseen, jotka kartoittavat hakijan työhön liittyviä toiveita ja kokemuksia. Tämän jälkeen työnhakija joko ohjataan suoraan työpaikkailmoituksiin tai hän voi jättää yhteystietonsa rekrytointitiimin yhteydenottoa varten.

Sosiaali- ja terveyskeskusten palvelutuotannon uudelleenjärjestely – kysymyksiä ja vastauksia

Sote-keskus Q&A (pdf, 222 kt)