Vastaukset saat näkyviin klikkaamalla kysymystä.
Lähiklinikat, terveyskeskukset ja terveysasemat muuttuvat sote-keskuksiksi. Väestöä palvelevat moniammatilliset tiimit, joissa toimii hoitajien ja lääkäreiden ohella suun terveydenhuollon ammattilaisia, mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisia, kuntoutuksen ammattilaisia sekä sosiaaliohjaajia. Samanaikaisesti toteutetaan palveluverkon uudistus, jonka mukaisesti palvelut tuotetaan joko laajan palvelun sote-keskuksessa tai suppeamman palvelun sote-keskuksessa. Sote-keskukset toimivat yhteistyössä ja laajat palvelut ovat käytettävissä, vaikka niitä ei läheisimmissä sote-keskuksessa olisikaan päivittäin saatavilla. Palvelua tarjotaan jatkossa myös iltaisin ja viikonloppuisin. Ammattilaisten kannalta isoin muutos on siirtyminen moniammatillisten tiimien työskentelymalliin sote-keskuksissa.
Harjun terveys mittaa asiakaskokemusta laadukkaiden palveluiden ja asiakaspalvelun takaamiseksi ja kehittämiseksi. Mittaus toteutetaan kansainvälisesti tunnetun nettosuositteluindeksin eli NPS-mittarin (Net Promoter Score) avulla, joka kertoo, kuinka suuri osa asiakkaista suosittelisi Harjun terveyden palveluita. Asiakaskokemusmittausta tehdään jatkuvasti Lahden, Iitin, Kärkölän ja Nastolan toimipisteiden puhelinpalvelussa, vastaanotoilla sekä etävastaanotoilla. Mittauksessa ovat mukana seuraavat palvelut: sote-keskus, fysioterapia, lääkäreiden vastaanotot koulu- ja opiskelijaterveydenhuollossa ja neuvoloissa, ehkäisyneuvolan palvelut, terveyssosiaalityö sekä mielenterveys- ja päihdepalvelut. Asiakaskokemusta kartoitetaan tekstiviestikyselyllä, joka lähetetään asiakkaalle noin vuorokausi Harjun terveydessä asioinnin jälkeen. Kyselyssä pyydetään arvioimaan halukkuutta suositella yhteisyrityksen palveluita asteikolla 0–10. Asiakas voi lisäksi antaa palautetta tai kehitysehdotuksia sanallisesti. NPS-mittaukseen vastaaminen on aina vapaaehtoista, ja asiakas voi saada NPS-kyselyviestin enintään kerran puolessa vuodessa. Tekstiviesti maksaa asiakkaalle normaalin tekstiviestin hinnan.
Voit antaa palautetta palautelomakkeella. Muistathan antaa yhteystietosi, jos haluat vastauksen palautteeseesi.
Chatbot toimii rekrytointitiimin apukätenä, joka ohjaa työnhakijoita ja kartoittaa kiinnostuneiden työnhakijoiden osaamista ja kiinnostuksen kohteita. Chatbotin kautta työnhakija vastaa muutamaan kysymykseen, jotka kartoittavat hakijan työhön liittyviä toiveita ja kokemuksia. Tämän jälkeen työnhakija joko ohjataan suoraan työpaikkailmoituksiin tai hän voi jättää yhteystietonsa rekrytointitiimin yhteydenottoa varten.
Päijät-Soten digipalvelun ja Digiklinikan saat käyttöön joko lataamalla puhelimen sovelluskaupasta ilmaisen Päijät-sote-sovelluksen tai kirjautumalla palveluun verkkoselaimella https://paijatsote.suomisote.fi/.
Asiakas näkee tulevien Päijät-soten ajanvaraustensa tiedot Tapahtumat-sivulla. Samalla näkymällä näytetään myös laboratoriolähetteet ja -tutkimustulokset, sekä kertomustekstit. Perheliitoksen tehneet näkevät myös perheenjäsentensä vastaavat tiedot.
Asiakas näkee Harjun terveyden potilastietojärjestelmään tehdyt tulevat ajanvaraukset. Näytettävät ajat ovat sovittuja hoitopuheluja ja vastaanottokäyntejä. Laboratorioajanvarauksista vastaa Fimlab, joten kyseiset tiedot eivät siirry Päijät-Sote digipalveluun. Fimlabin ajanvarauspalvelu löytyy osoitteesta fimlab.fi/ajanvaraus.
Sovitut lääkärin tai hoitajan soittoajat näytetään sovitun päivän osalta aikavälillä 8–16, sillä tarkkaa soittoaikaa ei aina voida etukäteen määritellä.
Jos ajanvaraus ei näy asiakkaalla Päijät-Soten digipalvelussa, voi syy olla jonkin seuraavista:
- IOS- tai Android-sovelluksesta on käytössä vanha versio – päivitä sovellus manuaalisesti tai salli automaattipäivitykset.
- Ajanvarausta ei ole tehty Lifecare-potilastietojärjestelmään.
- Ajanvaraus on jo mennyt.
- Kyseessä ei ole Harjun terveyden toimipisteen ajanvaraus. Esimerkiksi erikoissairaanhoidon yksiköiden tietoja ei vielä ole palvelussa nähtävissä.
Harjun terveyden yksiköistä tilatut laboratoriotutkimukset näytetään vastauksineen näytteenoton jälkeen Tapahtumat-sivun aikajanalla. Tutkimustulokset näkyvät viitearvoineen tutkimuskohtaisen määrittelyn mukaan joko heti, 3 vuorokautta, 7 vuorokautta tai 60 vuorokautta vastaamisesta.
Jos tutkimus on vastattu ja mahdollinen viivästysaika on ohi, näkee asiakas oman tuloksensa ja tutkimuksensa viitearvot. Viitearvojen sisällä oleva tulos on värikoodattu vihreäksi, viitearvon ulkopuolella oleva puolestaan punaiseksi. Positiivista tai negatiivista tulosta ei värikoodata. Vastaamaton tai viivästetty tulos näkyy tilassa ”Odottaa”.
Digiklinikka on nopea tapa päästä terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle ja se toimii ympärivuorokautisesti. Moni asia on hoidettavissa etänä ja siksi tätä mahdollisuutta tarjotaan nyt myös päijäthämäläisille. Digitaalinen palvelu vapauttaa aikaa fyysiseltä vastaanotolta heille, joiden asia ei syystä tai toisesta etävastaanotolle sovellu. Sote-keskuksissa pääsee edelleen lääkärin vastaanotolle, jos tarve hoidon tarpeen arviossa todetaan.
Digiklinikkapalveluista voidaan periä asiakasmaksu, jos kyseessä on fyysisen käynnin korvaava asiointi. Jos asiakas on maksanut Päijät-Soten lääkärin vuosimaksun, ei Digiklinikkapalveluista peritä erikseen asiakasmaksua tänä vuonna. Alle 18 -vuotiailta maksua ei peritä. Asiakas- ja potilasmaksuissa noudatetaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueen käytäntöjä. Lisätietoja täältä https://paijat-sote.fi/yhtyma/asiakasmaksut/.
Digiklinikalla voit asioida niin omissa kuin perheenjäsentesi terveysasioissa tekemällä perheliitoksen sovelluksen oikeasta alakulmasta löytyvästä "Asetukset"-kohdasta.