Usein kysyttyä

Vastaukset saat näkyviin klikkaamalla kysymystä.

Mitä Päijät-Hämeen terveyskeskuspalveluissa muuttuu yhteisyrityksen myötä?

Lähiklinikat, terveyskeskukset ja terveysasemat muuttuvat sote-keskuksiksi. Väestöä palvelevat moniammatilliset tiimit, joissa toimii hoitajien ja lääkäreiden ohella suun terveydenhuollon ammattilaisia, mielenterveys- ja päihdetyön ammattilaisia, kuntoutuksen ammattilaisia sekä sosiaaliohjaajia. Samanaikaisesti toteutetaan palveluverkon uudistus, jonka mukaisesti palvelut tuotetaan joko laajan palvelun sote-keskuksessa tai suppeamman palvelun sote-keskuksessa. Sote-keskukset toimivat yhteistyössä ja laajat palvelut ovat käytettävissä, vaikka niitä ei läheisimmissä sote-keskuksessa olisikaan päivittäin saatavilla. Palvelua tarjotaan jatkossa myös iltaisin ja viikonloppuisin. Ammattilaisten kannalta isoin muutos on siirtyminen moniammatillisten tiimien työskentelymalliin sote-keskuksissa.

Miten asiakastyytyväisyyttä mitataan Harjun terveydessä?

Harjun terveys mittaa asiakaskokemusta laadukkaiden palveluiden ja asiakaspalvelun takaamiseksi ja kehittämiseksi. Mittaus toteutetaan kansainvälisesti tunnetun nettosuositteluindeksin eli NPS-mittarin (Net Promoter Score) avulla, joka kertoo, kuinka suuri osa asiakkaista suosittelisi Harjun terveyden palveluita.  Asiakaskokemusmittausta tehdään jatkuvasti Lahden, Iitin, Kärkölän ja Nastolan toimipisteiden puhelinpalvelussa, vastaanotoilla sekä etävastaanotoilla. Mittauksessa ovat mukana seuraavat palvelut: sote-keskus, fysioterapia, lääkäreiden vastaanotot koulu- ja opiskelijaterveydenhuollossa ja neuvoloissa, ehkäisyneuvolan palvelut, terveyssosiaalityö sekä mielenterveys- ja päihdepalvelut.  Asiakaskokemusta kartoitetaan tekstiviestikyselyllä, joka lähetetään asiakkaalle noin vuorokausi Harjun terveydessä asioinnin jälkeen. Kyselyssä pyydetään arvioimaan halukkuutta suositella yhteisyrityksen palveluita asteikolla 0–10. Asiakas voi lisäksi antaa palautetta tai kehitysehdotuksia sanallisesti. NPS-mittaukseen vastaaminen on aina vapaaehtoista, ja asiakas voi saada NPS-kyselyviestin enintään kerran puolessa vuodessa. Tekstiviesti maksaa asiakkaalle normaalin tekstiviestin hinnan.

Miten voin antaa palautetta?

Voit antaa palautetta palautelomakkeella. Muistathan antaa yhteystietosi, jos haluat vastauksen palautteeseesi.

Mikä on rekrytointisivujen chatbot ja miten se toimii?

Chatbot toimii rekrytointitiimin apukätenä, joka ohjaa työnhakijoita ja kartoittaa kiinnostuneiden työnhakijoiden osaamista ja kiinnostuksen kohteita. Chatbotin kautta työnhakija vastaa muutamaan kysymykseen, jotka kartoittavat hakijan työhön liittyviä toiveita ja kokemuksia. Tämän jälkeen työnhakija joko ohjataan suoraan työpaikkailmoituksiin tai hän voi jättää yhteystietonsa rekrytointitiimin yhteydenottoa varten.

Miten saan Päijät-Soten digipalvelun ja Digiklinikan käyttööni?

Päijät-Soten digipalvelun ja Digiklinikan saat käyttöön joko lataamalla puhelimen sovelluskaupasta ilmaisen OmaMehiläinen-sovelluksen tai kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun verkkoselaimella.

Mitä julkisen terveydenhuollon tapahtumia asiakas näkee Päijät-Sote digipalvelussa?

Asiakas näkee tulevien ajanvaraustensa tiedot Tapahtumat-sivulla. Samalla näkymällä näytetään myös laboratoriotutkimustulokset. Jos asiakkaalla on Mehiläisen työterveyspalvelujen tai yksityisen terveydenhuollon tapahtumia, näkyvät nämä samalla näkymällä aikajärjestyksessä. Perheliitoksen tehneet näkevät myös perheenjäsentensä vastaavat tiedot.

Mitä julkisen terveydenhuollon ajanvarauksia asiakas näkee Päijät-Sote digipalvelussa?

Asiakas näkee Harjun terveyden potilastietojärjestelmään tehdyt tulevat ajanvaraukset. Näytettävät ajat ovat sovittuja hoitopuheluja ja vastaanottokäyntejä. Suun terveydenhuollon osalta digipalvelussa näkyvät Nastolan, Iitin ja Kärkölän hammashoitoloihin tehdyt ajanvaraukset. Lahden suun terveydenhuollon ajanvarauksia ei asiakkaalle voida tällä hetkellä näyttää erillisen potilastietojärjestelmän vuoksi. Laboratorioajanvarauksista vastaa Fimlab, joten kyseiset tiedot eivät siirry Päijät-Soten digipalveluun. Fimlabin ajanvarauspalvelu löytyy osoitteesta fimlab.fi/ajanvaraus.

Miksi sovitut lääkärin tai hoitajan soittoajat näkyvät digipalvelussa muodossa klo 8–16?

Sovitut lääkärin tai hoitajan soittoajat näytetään sovitun päivän osalta aikavälillä 8–16, sillä tarkkaa soittoaikaa ei aina voida etukäteen määritellä.

Entä jos ajanvaraus ei näy digipalvelussa?

Jos ajanvaraus ei näy asiakkaalla Päijät-Soten digipalvelussa, voi syy olla jonkin seuraavista: 1. IOS- tai Android-sovelluksesta on käytössä vanha versio – päivitä sovellus manuaalisesti tai salli automaattipäivitykset. 2. Ajanvarausta ei ole tehty Lifecare-potilastietojärjestelmään (esimerkiksi Lahden alueen suun terveydenhuollossa on käytössä erillinen potilastietojärjestelmä, jonka tietoja ei voida tällä hetkellä näyttää). 3. Ajanvaraus on jo mennyt. 4. Kyseessä ei ole Harjun terveyden toimipisteen ajanvaraus. Esimerkiksi erikoissairaanhoidon tai muiden Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän perusterveydenhuollon yksiköiden tietoja ei vielä ole palvelussa nähtävissä.

Mitkä laboratoriovastaukset näkyvät asiakkaalle digipalvelussa?

Harjun terveyden yksiköistä tilatut laboratoriotutkimukset näytetään vastauksineen näytteenoton jälkeen Tapahtumat-sivun aikajanalla. Tutkimustulokset näkyvät viitearvoineen tutkimuskohtaisen määrittelyn mukaan joko heti, 3 vuorokautta, 7 vuorokautta tai 60 vuorokautta vastaamisesta.

Mitä tietoja asiakas näkee digipalvelussa näkyvistä laboratoriovastauksista?

Jos tutkimus on vastattu ja mahdollinen viivästysaika on ohi, näkee asiakas oman tuloksensa ja tutkimuksensa viitearvot. Viitearvojen sisällä oleva tulos on värikoodattu vihreäksi, viitearvon ulkopuolella oleva puolestaan punaiseksi. Positiivista tai negatiivista tulosta ei värikoodata. Vastaamaton tai viivästetty tulos näkyy tilassa ”Odottaa”.

Miksi Harjun terveydessä otettiin käyttöön Digiklinikka? Eikö lääkäriin enää pääse?

Digiklinikka on nopea tapa päästä terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle ja se toimii ympärivuorokautisesti. Moni asia on hoidettavissa etänä ja siksi tätä mahdollisuutta tarjotaan nyt myös päijäthämäläisille. Digitaalinen palvelu vapauttaa aikaa fyysiseltä vastaanotolta heille, joiden asia ei syystä tai toisesta etävastaanotolle sovellu. Sote-keskuksissa pääsee edelleen lääkärin vastaanotolle, jos tarve hoidon tarpeen arviossa todetaan.

Mitä Digiklinikan käyttö maksaa?

Digiklinikkapalveluista voidaan periä asiakasmaksu, jos kyseessä on fyysisen käynnin korvaava asiointi. Jos asiakas on maksanut Päijät-Soten lääkärin vuosimaksun  41,20 e vuonna 2021, niin Digiklinikkapalveluista ei peritä erikseen asiakasmaksua tänä vuonna. Alle 18 -vuotiailta maksua ei peritä.

Sovellus pyytää myös lupaa kuville kohdassa Kela-kortin lisäys. Mitä teen? Pääsenkö Digiklinikalle, jos en täytä tähän kohtaan mitään?

Pääset Päijät-Soten Digiklinikan palveluihin, vaikka jätät tämän kohdan tyhjäksi.

Miksi Omamehiläinen-sovelluksessa kysytään luottokortin numeroa? Pääseekö julkiseen palveluun syöttämättä numeroa?

OmaMehiläinen kysyy luottokortin numeroa, koska sen kautta on mahdollista käyttää myös maksullisia yksityisiä digipalveluita. Maksuttomiin Päijät-Soten palveluihin pääsee ilman, että syöttää luottokortin numeron. Maksuttomia palveluja ovat esimerkiksi Päijät-Soten Huoli pärjäämisestä -palvelu. Digiklinikalla on myös sellaisia julkisia palveluja, joista tulee maksu, ja sen vuoksi sovellus pyytää luottokorttitietoa. Maksullinen on esimerkiksi Päijät-Soten Muut oireet ja sairaanhoito -kanava, joka korvaa fyysisen vastaanottokäynnin.

Voiko lapsen puolesta asioida Digiklinikalla?

Digiklinikalla voit asioida niin omissa kuin perheenjäsentesi terveysasioissa tekemällä perheprofiililiitoksen. Lisätietoa perheprofiililiitoksen tekemisestä löydät täältä.

Usein kysyttyjä kysymyksiä Päijät-Soten digipalvelusta löydät täältä.

Sosiaali- ja terveyskeskusten palvelutuotannon uudelleenjärjestely – kysymyksiä ja vastauksia

Sote-keskus Q&A (pdf, 222 kt)