Siirry suoraan sisältöön

Tietoa toiminnasta

Harjun terveys oy on Mehiläisen ja Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän yhteisyritys, joka vastaa 1.1.2021 alkaen Lahden, Kärkölän ja Iitin sote-keskuspalveluista. Vuoden 2023 alusta yhteisyrityksen vastuulla on myös Hartolan sote-keskuspalvelut. Yhteisyritys tuottaa alueen asukkaille perustason avosairaanhoidon, suun terveydenhuollon, fysioterapian suoravastaanoton ja terveyssosiaalityön palveluita. 

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä kilpailutti keväällä 2020 sote-keskuspalveluiden hankinnan, minkä perusteella se valitsi kumppanikseen Mehiläinen Oy:n. Mehiläinen omistaa yhteisyrityksestä 51 % ja Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä 49 %. Varsinainen sopimus on kestoltaan 10 vuotta ja se sisältää tilaajalle kaksi viiden vuoden jatko-optiota. Tilaajalla on myös optio laajentaa palvelut kattamaan myös muiden Päijät-Hämeen alueen kuntien sote-keskuspalvelut. Lisäksi sopimukseen sisältyy tilaajan optio laajentaa sopimus kattamaan myös ikääntyneiden palveluiden, vuodeosastojen sekä Akuutti24:n lääkäripalveluita.

Harjun terveys uudistaa alueen sosiaali- ja terveyspalvelut aiempaa asiakaslähtöisemmiksi, ja sen päämääränä on tuottaa asukkaille maan parhaat sosiaali- ja terveyskeskuspalvelut, joissa on helppo asioida silloin, kun tarve vaatii. Yrityksessä on käytössä uusi tiimityömalli, joka parantaa asiakkaan hoidon saatavuutta ja laatua. Jatkossa asiakkaita palvelevat eri asiantuntijoista koostuvat moniammatilliset tiimit, ja jokaisen asiakkaan yksilöllinen tilanne ratkaisee, kuka asiantuntija lähtee asiaa hoitamaan. Palvelutarpeen ratkaisu aloitetaan välittömästi ensimmäisestä asiakaskontaktista.  

Harjun terveydellä laajan palvelun sote-keskukset palvelevat Lahdessa (Harjukatu 48) ja Nastolassa (Pekkalantie 12–14). Perustason sote-keskukset palvelevat Iitissä (Iitintie 29), Kärkölässä (Opintie 1) ja Hartolassa (Visantie 24). Suun terveyden yksiköt palvelevat lisäksi Launeella (Launeenkatu 74 B) sekä 16 pienemmässä vastaanottopisteessä. Sekä sote-keskuksissa että suunterveydenhuollossa on molemmissa käytössä oma puhelinnumeronsa. Yhteisyritys tuo myös tarjolle kokonaan uusia mahdollisuuksia asioida digitaalisesti. ​ Päijät-Soten digiklinikka palvelee sekä verkkoselaimessa että OmaMehiläinen-puhelinsovelluksessa. 

Johtotiimi

  • Petja Orre, toimitusjohtaja
  • Minna Honkanen, johtava lääkäri
  • Eija Immonen, johtava hoitaja
  • Eija Peltonen, johtava hammaslääkäri
  • Satu Lahnalahti, suun terveydenhuollon johtava hoitaja
  • Leni Kivelä, palvelupäällikkö, mielenterveys- ja päihdepalvelut
  • Marjo Taipale, terveyssosiaalityön palvelupäällikkö
  • Helena Kauma, digikehityspäällikkö
  • Heidi Rämö, fysioterapian palvelupäällikkö

Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi​@harjunterveys.fi

Mikäli haluat antaa palautetta toiminnastamme, klikkaa tästä.

Hallitus

  • Markku Näreneva
    • Hallituksen puheenjohtaja
    • Mehiläisen julkisten terveyspalveluiden toimialajohtaja
  • Markku Pekurinen
    • Professori, terveystaloustieteen dosentti
  • Antti Niemi
    • Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän talousjohtaja
  • Kaisla Lahdensuo
    • Mehiläisen lääketieteellinen johtaja
  • Joonas Turunen
    • Mehiläisen perusterveydenhuollon johtaja
  • Timo Laine
    • Varatuomari, eMBA 

Asiakasraati

Asiakasraati koostuu 12:sta Harjun terveyden alueella asuvasta jäsenestä, joiden ikäjakauma on 38–89 vuotta. Asiakasraadin tehtävänä on antaa asiakkaiden näkökulmia palveluihin, niiden suunnitteluun ja kehittämiseen.

Lue lisää asiakasraadista ja sen toiminnasta

Lue lisää Mehiläisen julkisista terveyspalveluista Mehiläisen verkkosivuilta.