Yhä useampi Harjun terveyden asiakas ottanut Päijät-Soten digipalvelun käyttöönsä – Digiklinikalla yli 20 000 käyntiä

Lahden, Iitin ja Kärkölän asukkaille digitaalisia asiointimahdollisuuksia tarjoavan Päijät-Soten digipalvelun käyttömäärät ovat kasvaneet vilkkaasti. Digiklinikka on tarjonnut nopeasti ja monipuolisesti eri alan asiantuntijoiden apua asiakkaiden oireisiin ja kysymyksiin. Loppuvuoden aikana erilaisia asiointimahdollisuuksia laajennetaan, kun Päijät-Soten digipalveluun ja Digiklinikalle julkaistaan uusia toiminnallisuuksia.

Vuoden alussa Harjun terveyden alueen asukkaiden käyttöön auennut verkkoselaimella ja mobiilisovelluksena toimiva Päijät-Soten digipalvelu on kasvattanut tasaisesti suosiotaan kuluvan vuoden aikana. Sovelluksen on ottanut käyttöön jo yli 44 500 Harjun terveyden alueen asukasta, mikä on reilu kolmasosa koko alueen väestöpohjasta. Erityisesti palvelun tarjoamalla Digiklinikalla on asioitu vilkkaasti, ja syyskuussa Digiklinikan käyntimäärät ylittivät 20 000 käynnin rajan.

– Päijät-Soten digipalvelu on tuonut sote-keskuksen lääkärit asiakkaidemme taskuihin. Digiklinikka on jo ensimmäisinä kuukausina saavuttanut suuren suosion ja sen käyttö on jatkuvassa kasvussa, Harjun terveyden toimitusjohtaja Joonas Turunen toteaa.

Valtaosa Digiklinikan yhteydenotoista on saatu ratkaistua ensikontaktissa

Digiklinikan kautta Harjun terveyden alueen asiakkaat voivat asioida oireissa, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta. Yleisimpiä käyntisyitä ovat olleet muun muassa akuutteihin ylähengitystieinfektioihin, virtsarakkotulehduksiin ja vatsaoireisiin liittyvät oireet. Digiklinikan sairaanhoidon asiointikanavan ratkaisuaste on ollut noin 76 prosenttia, eli valtaosa asiakkaiden asioista on saatu ratkaistua ensikontaktissa Digiklinikalla. Sairaanhoidon asiointikanavan lisäksi Digiklinikka tarjoaa asiakkaalle muun muassa neuvontaa ja hoidon tarpeen arviointia sekä apua suun terveyteen ja arjessa jaksamiseen liittyen.

Digiklinikka palvelee asiakkaita vuorokauden ympäri ilman ajanvarausta. Asiakkaan avaamaan keskusteluun pyritään vastaamaan mahdollisimman nopeasti. Digiklinikan sairaanhoidon palvelukanavalla yleislääkärin vastaanotolle on päässyt keskimäärin kolmessa ja puolessa minuutissa. Palvelun asiakastyytyväisyys (nettosuositteluindeksi, NPS) on ollut tammi-syyskuun välisenä aikana 66,9 ja syyskuun toisella viikolla 76,9.

Digiklinikalla syyskuun puoliväliin mennessä asioineista asiakkaista 70 prosenttia on ollut naisia. Asiakkaiden keski-ikä on 33,4 vuotta, mutta palvelun käyttäjiä on ollut monipuolisesti kaikista ikäluokista. Päijät-Soten digipalvelu mahdollistaa asioinnin myös toisen perheenjäsenen, kuten lapsen puolesta.

Digipalveluun uusia toiminnallisuuksia

Digiklinikan lisäksi Päijät-Soten digipalvelu tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden tarkastella laboratoriotutkimustuloksiaan sekä tulevia ajanvarauksiaan Harjun terveyden sote-keskuksissa. Loppuvuoden aikana palvelussa julkaistaan myös uusia toiminnallisuuksia. Lokakuussa osana Digiklinikkaa julkaistaan videovastaanotto-ominaisuus, jonka avulla hoitoammattilainen voi muodostaa asiakkaaseen videoyhteyden, mikäli sille nousee tarvetta Digiklinikka-keskustelun aikana.

– Videovastaanotto-ominaisuus tarjoaa tekstin ja kuvien lähettämisen rinnalle uuden tavan oireiden entistä tarkemmalle kuvailulle etäyhteyksin. Toiminnallisuus on helppokäyttöinen, sillä asiakkaan tarvitsee vain hyväksyä digipalvelussa ammattilaisen lähettämä pyyntö videoyhteyden avaamiseksi, Turunen kertoo.

Digiklinikan videovastaanotto-ominaisuuden lisäksi syksyn aikana digipalvelussa julkaistaan myös muita uusia toiminnallisuuksia, jotka mahdollistavat muun muassa varatun vastaanottoajan peruuttamisen, avosairaanhoidon käyntikertomusten tarkastelemisen ja laboratoriolähetteiden näyttämisen. Lisäksi palveluun on suunnitteilla reseptin uusintamahdollisuus, kiireetön viestiyhteys asiakkaan nimettyyn tiimiin ja erinäisiä asiakkaille lähetettäviä kyselylomakkeita.

Päijät-Soten Digiklinikan reaaliaikainen seurantanäkymä julkaistaan osoitteessa digiklinikka.harjunterveys.fi.