Harjun terveyden toiminta käynnistyi suunnitellusti 1.1.2021

Mehiläisen ja Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän yhteisyrityksen Harjun terveyden toiminta käynnistyy suunnitellusti 1.1.2021, jolloin asiakkaille avautuvat uudet digitaaliset palvelut. Sote-keskukset aloittavat toimintansa 4.1.

Harjun terveys vastaa vuoden 2021 alusta alkaen Lahden, Kärkölän ja Iitin sote-keskuspalveluista. Ulkoistussopimus on kymmenvuotinen ja sisältää tilaajalle kaksi viiden vuoden jatko-optiota. Tilaajalla on myös mahdollisuus laajentaa sopimusta kattamaan muiden alueen kuntien sote-keskuspalveluita sekä eri toimintoihin liittyviä lääkäripalveluita.

– Yhteisyrityksen tavoitteena on tarjota Lahden, Iitin ja Kärkölän asukkaille maan parhaita sote-palveluja. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että aukioloajat ovat entistä laajemmat, hoitoon pääsy nopeutuu ja palveluihin pääsee jatkossa Digiklinikalla ympäri vuorokauden, kertoo Harjun terveyden käynnistysvaiheen toimitusjohtaja Joonas Turunen.

Palvelutuotannon käynnistymistä on edeltänyt viiden kuukauden haltuunottojakso, jonka aikana on solmittu palveluita koskevat sopimukset, perustettu uusi yhteisyritys Harjun terveys oy ja rekrytoitu toiminnan uudet vastuuhenkilöt. Palveluiden osalta on muun muassa rakennettu valmiudet uusiin digitaalisiin palveluihin sekä tehty laaja joukko muita toimenpiteitä toiminnan sujuvan käynnistyksen varmistamiseksi. Mehiläisen puolelta haltuunottoon on osallistunut noin 50 avainhenkilön joukko.

– Valmistelu on ollut tiivis rupeama myös yhtymässä. Tyytyväisinä voimme todeta, että olemme nyt hyvän matkaa edenneet kohti aiempaa saavutettavampia palveluja. Toivomme, että yhteistyö jatkuu yhtä sujuvana, kun palveluja kehitetään asukkailta saatavan palautteen perusteella edelleen. Yhteisenä tavoitteenamme ovat mahdollisimman hyvät sote-palvelut jäsenkuntiemme maksukyvyn asettamissa rajoissa, toteaa Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän hallintojohtaja Veli Penttilä.

Ulkoistussopimukseen liittyvät digitaaliset palvelut avautuvat asiakkaille 1.1.2021. Digitaaliset palvelut toimivat Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän uuden Päijät-Sote -asiointibrändin alla.

Harjun terveyden sote-keskukset avaavat ovensa asiakkaille ensimmäisen kerran maanantaina 4.1.2021.