Harjun terveyden palvelusopimuksen optiokaudet käyttöön

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen aluehallitus on yksimielisesti päättänyt ottaa käyttöön Harjun terveyden palvelusopimuksen 5 + 5 vuoden optiokaudet. Sopimus jatkuu täten vuoden 2040 loppuun saakka, ellei toisin päätetä.

– Kiitämme aluehallitusta luottamuksesta ja jatkamme hyvin sujunutta yhteistyötä hyvinvointialueen kanssa. Olemme erittäin iloisia päätöksestä, joka mahdollistaa sote-keskuspalveluiden laadun pitkäjänteisen kehittämisen, sanoo Harjun terveyden toimitusjohtaja, erikoislääkäri Petja Orre.

Molempien optiokausien yhteisarvo sopimuksen nykylaajuudella on noin 570 miljoonaa euroa.

Harjun terveys vastaa Lahden, Nastola, Iitin, Kärkölän ja Hartolan alueen perusterveydenhuollon avovastaanotosta, suun terveydenhuollosta ja perustason mielenterveys- ja päihdepalveluista. Lisäksi Harjun terveys tuottaa koko hyvinvointialueen asukkaille digitaalisen asiointialustan Päijät-Sote -sovelluksen sekä siihen liittyvän Digiklinikan palveluntuotannon. Palveluiden lähtökohtana on tarjota kustannustehokkaasti ja laadukkaasti erinomaista hoidon saatavuutta ja saavutettavuutta.

– Päijät-Hämeen asukkaista lähes 70 prosenttia asuu Harjun terveyden alueella. Tuotamme digipalvelut myös Hollolan, Heinolan, Asikkalan ja Padasjoen asukkaille. Harjun terveyden alueelle tuoma Mehiläisen tytäryhtiön BeeHealthyn kehittämä Päijät-Sote -digialusta on käytettävissä yli 90 prosentilla Päijät-Hämeen asukkaista, kertoo Orre.

Harjun terveys on Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ja Mehiläisen yhteisyritys. Yhteisyritys on aloittanut toimintansa vuonna 2021. Vuoden 2023 liikevaihdon arvioidaan olevan noin 42 miljoonaa euroa.