Blogi: Palveluverkkoa ja toimintamalleja kehitetään käsi kädessä

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ja Harjun terveyden vastuujaon mukaisesti hyvinvointiyhtymä päättää palveluverkosta. Yhtymän hallitus on linjannut palveluverkon kehittämisen periaatteet ja konkreettiset toimenpiteet jo ennen sote-keskus-/yhteisyrityshankintaa marraskuussa 2019. 

Palveluverkon kehittämisen keskeiset periaatteet ovat vastaanottotoiminnan yhteneväiset toimintamallit, sähköisten palvelukanavien ja palvelujen systematisointi, fyysisten toimipisteiden keskittäminen Lahdessa sekä peruspalvelujen kokoaminen samoihin toimipisteisiin Lahden ulkopuolella.

Palveluverkon kehittäminen on jo käynnistetty kokoamalla kunnissa sote-palveluja yhteen kokonaisuuteen. Lahdessa merkittävimmät palveluverkkomuutokset toteutetaan ensi vuoden alussa. Jo tammikuusta Lahden alueen sote-keskusten kiirevastaanottopalvelut keskitetään Harjukadun sote-keskukseen. Lähiklinikka-pääterveystoimintamallista luovutaan ja tilalle otetaan yhteisyrityksen tiimityömalli. Ahtialan ja Launeen lähiklinikoiden toiminta loppuu tammikuun lopussa. Niiden tarjoamat palvelut siirretään tuotettavaksi Harjukadun sote-keskuksessa helmikuun alusta lähtien.

Jatkossa Lahdessa on siis kaksi sote-keskusta: toinen on Lahden Harjukadulla, johon tulee maakunnan suurin ja monipuolisin sote-keskuskokonaisuus, ja toinen Nastolassa. Nastolaan on suunnitteilla uusi sote-keskusrakennus, joka on tällä hetkellä hankesuunnitteluvaiheessa. Nastolan vanhan sote-keskuksen sisäilmaongelmien vuoksi joudumme pohtimaan väistötilaratkaisuja. Tämän hetken suunnitelman mukaisesti nykyaikainen väistötilakontti sijoitetaan terveysaseman tontille.

Palveluverkon kehittämiseen liittyen Harjun terveys tuottaa myös asiakkaille ympärivuorokautisen digiklinikan palvelut. Digitaalisten palvelujen käyttöönotto on merkittävä osa palveluverkon kehittämistä, koska osa fyysisesti tuotetuista palveluista halutaan tulevaisuudessa tuottaa digitaalisesti.

​​​​​​​Sote-keskuksiin ja suunterveydenhuoltoon tulee molempiin käyttöön oma puhelinnumero. Sote-keskusten aukioloajat laajenevat siten, että Lahden sote-keskus on ensi vuoden alusta lähtien avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–20 ja lauantaisin klo 10–16. Nastolan sote-keskus on avoinna normaalin virka-ajan lisäksi kolmena päivänä viikossa pidennetysti klo 18 saakka. Iitin ja Kärkölän sote-keskukset palvelevat asiakkaita arkisin virka-aikana. 

Palveluverkon kehittäminen ei ole yksin fyysisten toimipisteiden sijainnin ja aukioloaikojen kehittämistä – siihen kytkeytyy myös toimintamallien kehittäminen. Uudella tiimityömallilla ja sähköisillä palveluilla halutaan myös vähentää asiakkaiden fyysisen asioinnin tarvetta. Asiakkaita halutaan palvella nykyistä monipuolisemmin ja siten mahdollistaa asiakkaiden helppo asiointi sote-keskuksissa.

Ystävällisin terveisin,

Ismo Rautiainen
Ostopalvelujohtaja
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä