Pia Hakio Harjun terveyden koulutusylilääkäriksi

Yleislääketieteen erikoislääkäri Pia Hakio on nimetty Harjun terveyden koulutusylilääkäriksi. Hakio aloittaa tehtävässään marraskuun alussa.

Yleislääketieteen erikoislääkäri Pia Hakio aloittaa marraskuun alussa tehtävänsä Harjun terveyden koulutusylilääkärinä. Työuraa Hakiolla on kertynyt julkisen terveydenhuollon puolelta muun muassa terveyskeskuslääkärin, erikoistuvan lääkärin, ylilääkärin ja tartuntataudeista vastaavan lääkärin tehtävissä. Hakio siirtyy koulutusylilääkärin tehtävään Inkoon kaupungin johtavan lääkärin virasta. Helsingin yliopiston ohjaaja- ja kouluttajaoikeudet omaavalla Hakiolla on kokemusta esihenkilötehtävistä sekä kouluttamisesta ja kehittämisestä. Harjun terveyden koulutusylilääkärinä Hakion tehtäväkenttään kuuluu koordinoida lääkäreiden kehittymistä koko urapolun ajan – aina kandista tuoreeseen yleislääketieteen erikoislääkäriin saakka.

–  Tunnelmat ovat positiiviset ja ideoita ja innostusta on runsaasti. Toimitusjohtaja Petja Orren ja johtava lääkäri Minna Honkasen kanssa käytyjen keskustelujen perusteella Harjun terveydessä suhtautuminen koulutuspuoleen vastaa omaani ja sen arvo toiminnan laadun kehittämisen, työhyvinvoinnin ja terveyshyödyn tuottamisessa on tunnistettu, Hakio toteaa.

–  Pialla on poikkeuksellisen laaja-alaista kokemusta perusterveydenhuollon eri tehtävistä. Hän on työskennellyt puolentoista vuosikymmenen ajan lääkäreiden ohjauksen ja koulutuksen parissa. Pian työkokemus esihenkilönä toimimisesta antaa hänelle vankan pohjan tukea eri uravaiheissa olevia lääkäreitä, kommentoi Harjun terveyden toimitusjohtaja Petja Orre.

Harjun terveys panostaa henkilöstön koulutukseen

Harjun terveyden tavoitteena on olla perusterveydenhuollon koulutuksen kärkijoukoissa Suomessa, ja kaikkien ammattilaisten koulutukseen on panostettu jo ensimmäisenä toimintavuotena. Koulutusylilääkärin rekrytoinnin myötä Harjun terveydessä päästään kehittämään edelleen sekä kouluttautumisen että lääkäriksi kehittymisen polkuja.

– Hoidon laadun kehittäminen tulisi mielestäni olla aina yksi lähtökohta oman alamme kouluttamisessa. Tavoitteena on, että kouluttaminen pystytään kohdistamaan niin, että se näkyy myös laatumittareissa, Hakio sanoo.

– Meille selkeä valinta on tarjota laadukasta yleislääketieteen koulutusta sekä monipuolinen, lääkärin omia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita tukeva työnkuva. Olemme iso koulutuspaikka ja toivomme, että saamme laajennettua koulutusoikeuksia jatkossa, toteaa Orre.

Tänä vuonna erityisenä huomion kohteena ovat olleet nuorten lääkäreiden ja kandien perehdytys, sekä erikoistuvien lääkäreiden mahdollisuus osallistua monipuolisesti alan koulutuksiin ulkomaita myöten. Tärkeäksi tavoitteeksi Hakio mainitsee myös henkilöstön laajemman osallistamisen koulutusprosesseihin.

– Kouluttamisasiat, kuten moni muukaan asia, ei onnistu yhden henkilön tekemänä työyhteisössä. Siihen tarvitaan kaikkien aktiivisuutta ja omaa panosta. Tavoitteenani on, että henkilöstö on aktiivinen toimija koulutuksia suunniteltaessa ja toteutettaessa. Harjun terveyden toimintakonseptiin kuuluu tiiviisti moniammatillinen yhteistyö, joten koulutussuunnittelussa tämä on luonnollisena osana keskeinen asia. Toivon myös, että koulutus koetaan työntekijöiden osalta mielekkääksi ja omaa toimintaa sekä omaa ammatillista kehittymistä hyödyttäväksi ja tukevaksi.