Harjun terveyden toiminta laajenee Hartolaan – toimitusjohtaja Orre: ”Olemme sitoutuneita hyvän saavutettavuuden lähipalveluihin”

Mehiläisen ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän yhteisyrityksen Harjun terveyden toiminta laajenee uudelle alueelle Hartolaan. Harjun terveyden varsinainen palvelusopimus on voimassa 31.12.2030 asti ja sopimus sisältää tilaajalle kaksi viiden vuoden jatko-optiota.

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen hallitus päätti 25.10.2022 ottaa käyttöön alueoption, jonka myötä Hartolan avosairaanhoidon palvelut sekä suun terveydenhuollon palvelut siirtyvät Harjun terveyden vastuulle 1.1.2023 alkaen. Alueoption palveluiden vuosittainen arvo on noin 1,5 miljoonaa euroa vuodessa.

– Olemme erittäin iloisia päätöksestä ja kiitämme hyvinvointialueen hallitusta saamastamme luottamuksesta, toteaa Mehiläisen julkisten terveyspalveluiden toimialajohtaja ja Harjun terveys oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Näreneva.

– Olemme Harjun terveydessä sitoutuneita hyvän saavutettavuuden lähipalveluihin, joita täydennetään etävastaanotoilla ja digiklinikalla. Aloitamme vuoropuhelun kuntalaisten ja sote-keskuksen henkilöstön kanssa nopealla aikataululla. Meille on tärkeää kuulla heidän toiveitaan ja näkemyksiään palveluiden uudistamisessa, sanoo Harjun terveyden toimitusjohtaja Petja Orre.

Hartolan sote-keskuspalveluita tuottava henkilöstö siirtyy Harjun terveyden palvelukseen liikkeenluovutuksella vanhoina työntekijöinä. Aloituksen myötä hartolalaisille avautuu pääsy ympäri vuorokauden toimivalle Päijät-Soten digiklinikalle. Tämän lisäksi isoja muutoksia toimintaan ei ole vuoden vaihteessa luvassa.

– Tärkeintä on varmistaa palveluiden sujuva jatkuminen ja henkilöstön joustava siirtyminen vuoden vaihteessa, kun Harjun terveys aloittaa.  Hartolan ammattilaiset liittyvät yli 600 ammattilaisen joukkoomme, kertoo Orre.

Harjun terveys on vastannut vuoden 2021 alusta alkaen perusterveydenhuollon avosairaanhoidon ja suun terveydenhuollon vastaanottopalveluista, fysioterapian suoravastaanotoista, matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanotoista, terveyssosiaalityöstä ja neuvoloiden sekä koulujen lääkärityöstä Lahden, Nastolan, Kärkölän ja Iitin sote-keskuksissa yli 130 000 päijäthämäläiselle.