Päijät-Sote: Harjun terveyden toiminta käynnistyy Hartolassa vuodenvaihteessa

Mehiläisen ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän yhteisyrityksen Harjun terveyden toiminta käynnistyy uudella alueella Hartolassa 1.1.2023.

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen hallitus päätti lokakuussa 2022 ottaa käyttöön alueoption, jonka myötä Hartolan avosairaanhoidon palvelut sekä suun terveydenhuollon palvelut siirtyvät Harjun terveyden vastuulle 1.1.2023 alkaen. Hartolan sote-keskuspalveluita tuottava henkilöstö siirtyy Harjun terveyden palvelukseen liikkeenluovutuksella vanhoina työntekijöinä.

”Vuoden alussa huomiomme on siinä, että palvelut jatkuvat keskeytyksettöminä ja muutos näkyisi potilaille mahdollisimman vähän. Kevään aikana Harjun terveyden toimintamalleja ja palveluita sovitetaan juuri Hartolaan toimiviksi”, toteaa Harjun terveyden toimitusjohtaja, erikoislääkäri Petja Orre.

”Harjun terveys on sitoutunut erinomaiseen hoidon saatavuuteen ja korkeaan asiakastyytyväisyyteen. Myös henkilöstön hyvinvointi ja jaksaminen on meille erittäin tärkeä asia”, Orre sanoo.

”Sote-keskusten toimintoja kehitetään ja yhdenmukaistetaan maakunnallisesti kaikkien hyvinvointialueen sote-keskusten yhteistyönä”, tähdentää hallintoylihoitaja Pertti Sopanen Päijät-Sotesta.

Aloituksen myötä hartolalaisille avautuu pääsy ympäri vuorokauden toimivalle Päijät-Soten Digiklinikalle.

Hartolalaisten pääsy Digiklinikalle avautui etuajassa jo joulukuussa. Digipalveluilla haluamme täydentää lähipalveluita ja tänä vuonna Digiklinikalla on ollut liki 40 000 käyntiä. Se soveltuu erinomaisesti monien pienempien vaivojen hoitoon ja palvelee ympäri vuorokauden.

Tärkein painopiste on varmistaa palveluiden sujuvan jatkumisen lisäksi henkilöstön joustava siirtyminen vuoden vaihteessa, kun Harjun terveys aloittaa.

”Hartolan ammattilaiset liittyvät yli 600 ammattilaisen joukkoomme. Haluan toivottaa heidät lämpimästi tervetulleeksi”, Orre toivottaa.

Harjun terveys on vastannut vuoden 2021 alusta alkaen perusterveydenhuollon avosairaanhoidon ja suun terveydenhuollon vastaanottopalveluista, fysioterapian suoravastaanotoista, matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdevastaanotoista, terveyssosiaalityöstä ja neuvoloiden sekä koulujen lääkärityöstä Lahden, Nastolan, Kärkölän ja Iitin sote-keskuksissa yli 130 000 päijäthämäläiselle. Harjun terveyden varsinainen palvelusopimus on voimassa 31.12.2030 asti ja sopimus sisältää tilaajalle kaksi viiden vuoden jatko-optiota.