Harjun terveyden koulutusylilääkäri Pia Hakio valittu vuoden yleislääkäriksi

Harjun terveyden tuore koulutusylilääkäri, YLE el Pia Hakio on valittu Helsingissä 24.-25.11.2022 järjestettävillä yleislääkäripäivillä vuoden yleislääkäriksi. Vuoden yleislääkärin valitsee Suomen yleislääkärit GPF ry.

– Olen valinnasta tosi otettu ja otan sen vastaan ilolla! Samalla toisaalta nöyränä tunnistan sen, että moni muu olisi yhtä hyvin ansainnut tittelin, kommentoi Pia Hakio tuoretta valintaansa.

– Koen mielihyvää potilaskontakteista sekä merkityksellisistä hoitokontakteista. Haluan omalla toiminnallani vaikuttaa siihen, että saatavuus voi kohdata hoidon laadun ja jatkuvuus on mahdollista arkitodellisuutta. Oma toiveeni on ja jatkan työtäni sen eteen, että nuoret kollegat voisivat 20 vuoden kuluttua, kuten minä nyt, tuntea samaa työn imua ja merkityksellisyyttä sekä arvostaa niitä perusarvoja, joita nyt pitävät tärkeinä yleislääkärin työssä, Hakio kuvailee.

– Haluan koko Harjun terveyden porukan puolesta lämpimästi onnitella Piaa upeasta palkinnosta, joka kuvastaa hienosti hänen monipuolista uraansa yleislääketieteen parissa, toteaa Harjun terveyden toimitusjohtaja, erikoislääkäri Petja Orre.

Yleislääketieteen erikoislääkäri Pia Hakio on toiminut marraskuun alusta alkaen Harjun terveyden koulutusylilääkärinä. Hakion tehtäväkenttään kuuluu koordinoida lääkäreiden kehittymistä koko urapolun ajan – aina kandista tuoreeseen yleislääketieteen erikoislääkäriin saakka.

– Harjun terveydessä on hyvät mahdollisuudet viedä eteenpäin yleislääketiedettä. Tarvitsemme ratkaisuja hoidon jatkuvuuden parantamiseksi sekä struktuuria, suunnitelmallisuutta ja läpinäkyvyyttä koulutukseen ja ohjaukseen. Hyviä asioita meillä on paljon ja rakenteet ovat pääosin kunnossa, kuvailee Hakio.

– Yleislääketieteen arvon nostamista tarvitaan edelleen. Tämän koen omaan työsarkaani kuuluvaksi, vaikka on toki kaikkien meidän yhteinen tehtävä omalta osaltamme.­

Työuraa Hakiolla on aiemmin kertynyt julkisen terveydenhuollon puolelta muun muassa terveyskeskuslääkärin, erikoistuvan lääkärin, ylilääkärin ja tartuntataudeista vastaavan lääkärin tehtävissä. Helsingin yliopiston ohjaaja- ja kouluttajaoikeudet omaavalla Hakiolla on kokemusta esihenkilötehtävistä sekä kouluttamisesta ja kehittämisestä.

Suomen yleislääkärit GPF ry valitsee vuosittain Vuoden yleislääkärin kollegoiden tekemien ehdotusten pohjalta. Palkinnon perusteina voivat olla ahkeruus järjestötyössä, perusterveydenhuollon kehittämistyö, ura terveyskeskuslääkärinä, arvostus potilaiden ja kollegoiden keskuudessa, tutkimustyö perusterveydenhuollossa tai jokin muu merkittävä yleislääkäriyttä edistänyt toiminta.