Digipalvelun toiminnallisuudet

Tältä sivulta löydät tietoa digipalvelun eri toiminnallisuuksista sekä ohjeita niiden käyttöön. Katso kysymykset ja vastaukset aihepiireittäin klikkaamalla yllä olevia otsikoita.

Digipalvelun käyttöönotto

Miten saan palvelun käyttööni?

Lataa ilmainen OmaMehiläinen-sovellus sovelluskaupasta tai kirjaudu verkkopalveluun osoitteessa harjunterveys.fi/digiklinikka. Tutustu palvelun käyttöehtoihin ja hyväksy ehdot ennen tunnistautumiseen siirtymistä. Tämän jälkeen rekisteröidy palveluun omilla pankkitunnuksillasi. Rekisteröitymisen yhteydessä palvelu tunnistaa asuinalueesi postinumeron perusteella ja tarjoaa automaattisesti Päijät-Soten palvelut käyttöösi. Asiointioikeus tunnistetaan myös terveydenhuoltolain mukaisen, sote-keskuksen vaihtoon liittyvän tiedon perusteella.

Rekisteröitymisen jälkeen luo mobiilisovelluksessa itsellesi PIN-koodi, jolla pääset kirjautumaan palveluun jatkossa. Voit myös käyttää kirjautumiseen sormenjälki- tai kasvojentunnistusta.


Omat tiedot -osio

Mitä tietoja voin hallinnoida Omat tiedot -osiossa?

Voit päivittää osiossa omia tietojasi, kuten sähköpostiosoitettasi ja puhelinnumeroasi. Voit myös skannata mobiilisovellukseen Kela-korttisi, muuttaa palvelun kieliasetuksia, sekä hallinnoida vastaanottamiasi markkinointi- ja palveluviestejä. Lisäksi Omat tiedot -osion kautta voit liittää perheenjäsenesi tiedot digipalveluun.


Asiointiteema

Mitä asiointiteema tarkoittaa?

Asiointiteeman saat vaihdettua palvelun Omat tiedot -osiosta.

Päijät-Sote -asiointiteeman valinneilla asiakkailla näkyy digipalvelussa vain julkisen terveydenhuollon asiointipalvelut.

Mehiläisen työterveyden ja yksityisen terveydenhuollon asiointipalvelut saat käyttöösi valitsemalla digipalvelun Omat tiedot –osiosta Mehiläisen asiointiteeman.

Voit vaihtaa asiointiteemaa vapaasti milloin tahansa sen mukaan, mitä asiointipalveluita tarvitset.

Miten Päijät-Sote -asiointiteeman valitseminen vaikuttaa digipalvelutarjontaan?

Päijät-sote -asiointiteeman valinnalla rajataan asiakkaan käytössä olevia asiointipalveluja, kuten Digiklinikkaan ja ajanvaraukseen liittyviä palveluita.

Päijät-Sote -asiointiteeman kautta näet kuitenkin kaikki asiointitapahtumasi palveluntuottajasta riippumatta. Koti-valikon Tapahtumat-välilehdellä näkyy tieto kunkin asiointitapahtuman tuottajasta.


Perheprofiililiitos

Digipalvelun kautta voit asioida myös perheenjäsenesi asioissa. Lisäohjeita löydät verkkosivustomme Perheprofiililiitos-sivulta.


Ajanvaraukset

Mitä ajanvarauksia voin tarkastella digipalvelun kautta?

Koti-valikon Tapahtumat-välilehdeltä löydät Harjun terveyden toimipisteisiin varatut, tulevat ajanvaraukset sekä puhelinvastaanotot. Lahden alueen suun terveydenhuollon tai Fimlabin ajanvaraukset eivät toistaiseksi ole tarkasteltavissa digipalvelun kautta.

Tapahtumat-välilehdeltä voit tarkastella myös perheprofiililiitoksen kautta lisäämiesi perheenjäsenten ajanvarauksia.

Tapahtumat-välilehden Lisää kalenteriin -toiminnallisuuden kautta voit tehdä varauksesta kalenterimerkinnän puhelimeesi.

Miksi sovitut lääkärin tai hoitajan soittoajat näkyvät digipalvelussa muodossa klo 8–16?

Sovitut lääkärin tai hoitajan soittoajat näytetään sovitun päivän osalta aikavälillä 8–16, sillä tarkkaa soittoaikaa ei aina voida etukäteen määritellä.

Entä jos ajanvaraus ei näy digipalvelussa?

Jos ajanvaraus ei näy asiakkaalla Päijät-Soten digipalvelussa, voi syy olla jonkin seuraavista: 1. IOS- tai Android-sovelluksesta on käytössä vanha versio – päivitä sovellus manuaalisesti tai salli automaattipäivitykset. 2. Ajanvarausta ei ole tehty Lifecare-potilastietojärjestelmään (esimerkiksi Lahden alueen suun terveydenhuollossa on käytössä erillinen potilastietojärjestelmä, jonka tietoja ei voida tällä hetkellä näyttää). 3. Ajanvaraus on jo mennyt. 4. Kyseessä ei ole Harjun terveyden toimipisteen ajanvaraus. Esimerkiksi erikoissairaanhoidon tai muiden Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän perusterveydenhuollon yksiköiden tietoja ei vielä ole palvelussa nähtävissä.

Voinko ilmoittautua vastaanotolle digipalvelun kautta?

Voit ilmoittautua digipalvelussa näkyvälle, varatulle vastaanottoajalle. Ilmoittautuminen tulee mahdolliseksi 30 minuuttia ennen vastaanoton alkamisaikaa. Kun ilmoittautuminen on mahdollista, ilmoittautumispainike muuttuu Päijät-Sote -asiointiteemalla harmaasta tummansiniseksi. Näet järjestelmästä myös vahvistustekstin, että olet ilmoittautunut onnistuneesti. Etävastaanotolle tai puhelinajalle ilmoittautuminen ei ole käytössä.  

Voinko peruuttaa ajanvaraukseni digipalvelun kautta?

Digipalvelun kautta voit peruuttaa Harjun terveyden sote-keskuksiin ja hammashoitoloihin (pois lukien Lahden alueen hammashoitolat) varatun ajanvarauksen. Voi peruuttaa Koti-valikon Tapahtumat-välilehdellä näkyvän vastaanottoajan ”peruuta aika” -toiminnolla (1).

Sinua informoidaan ajan peruuttamisen yhteydessä peruutuksen yleisistä ehdoista (2). Peruthan ajanvarauksesi mahdollisimman pian, viimeistään 24 tuntia ennen varattua vastaanottoaikaa. Myöhemmin perutuista tai kokonaan peruuttamattomista vastaanottopalveluista peritään yli 18-vuotiailta maksu. Varatun ajan siirtäminen tai uuden ajan varaaminen onnistuu ottamalla yhteyttä palveluyksikköösi puhelimitse.

Saat vahvistuksen sovelluksen aikajanalle, kun aika on peruutettu onnistuneesti (3). Peruutusmahdollisuus ei toistaiseksi koske varattuja puhelinvastaanottoaikoja (4).


Käyntitekstit

Näkyvätkö käyntitekstini digipalvelussa?

Koti-valikon Tapahtumat-välilehdeltä löydät Harjun terveydessä kirjatut käyntitekstisi. Käyntitekstit tulevat näkyviin digipalveluun noin 1–5 arkipäivän kuluessa niiden kirjauksesta, minkä lisäksi tiedot näkyvät myös Omakanta-palvelussa.  


Laboratoriolähetteet ja -tutkimukset

Voinko tarkastella laboratoriolähetteitäni digipalvelun kautta?

Koti-valikon Tapahtumat-välilehdeltä löydät voimassa olevat, Harjun terveydessä kirjatut laboratoriolähetteesi.

Näkyvätkö laboratoriotutkimustulokseni digipalvelussa?

Näytteenoton jälkeen näet menneissä tapahtumissa laboratoriotutkimukset ja tutkimusvastaukset. Tutkimustulokset viitearvoineen näkyvät joko heti, 3 vuorokautta, 7 vuorokautta tai 60 vuorokautta vastaamisesta. Pidemmät viivästysajat on määritelty esimerkiksi huumausaine-, geeni- ja kudosnäytteille.

Jos tutkimus on vastattu ja mahdollinen viivästysaika on ohi, näet palvelussa tutkimustuloksen ja tutkimuksen viitearvot. Viitearvojen sisällä oleva tulos on värikoodattu vihreäksi, viitearvon ulkopuolella oleva puolestaan punaiseksi. Positiivista tai negatiivista tulosta ei värikoodata. Vastaamaton tai viivästetty tulos näkyy tilassa ”Odottaa”.

Tulokset saat halutessasi tallennettua ja tulostettua PDF-muodossa.


Kyselylomakkeet

Miten kyselylomakkeet toimivat digipalvelussa?

Sinulle voidaan lähettää sovelluksessa erilaisia hoitoon tai palveluun liittyviä kyselyitä ja lomakkeita. Ammattilaisen lähettämä kysely löytyy digipalvelusta Koti-valikon Tapahtumat-välilehdeltä.

Saat ilmoituksen saapuneesta kyselystä, mikäli olet sallinut sovelluksen lähettämät ilmoitukset palvelun Omat tiedot -osiosta. Pystyt täyttämään ja palauttamaan kyselyn digipalvelun kautta.

Kyselylomakkeita aletaan vähitellen hyödyntämään laajemmin Harjun terveyden eri palveluissa.


Videokirjasto

Mitä digipalvelun videokirjastosta löytyy?

Maksuttomasta videokirjastosta löydät monipuolisesti vinkkejä jaksamisesi ja hyvinvointisi tueksi. Sisältöjen avulla voit oppia ja oivaltaa mielen hyvinvoinnista, työssäjaksamisesta sekä saada tietoa masennuksesta ja alkoholiriippuvuudesta.

Voit katsella videoita haluamassasi järjestyksessä juuri silloin, kun sinulle sopii. Sisällöt ovat toistaiseksi saatavilla vain suomeksi.