Blogi: Terveydenhuollon sosiaaliohjauksen Walk in –palvelu tuo avun arjen hallintaan

Harjun terveyden Walk in –palvelu on matalan kynnyksen palvelu, jossa asiakas voi saada terveydenhuollon sosiaaliohjaajan ohjausta ja neuvontaa suoraan paikan päällä palvelun aukioloaikojen puitteissa hyvin spontaanistikin. Palveluun ei tarvitse varata aikaa tai olla lähetettä. 

Walk in –palvelua voi lähestyä useissa erilaisissa ongelmatilanteissa, oli kyse sitten esimerkiksi etuusneuvonnasta, arjen hallinnasta, tai muista vastaavista asiakkaalla olevista sosiaalisen hyvinvoinnin haasteista – riippumatta ongelman vakavuustasosta. 

Ongelmaa pyritään ratkaisemaan yhdessä asiakkaan kanssa juuri siinä hetkessä. Tarvittaessa voidaan sopia myös ajanvarauksesta myöhemmin, mikäli asiakkaan tilanne sitä vaatii tai selvittelyä ei ehditä muusta syystä tekemään yhdellä kerralla loppuun. Terveydenhuollon sosiaaliohjaaja voi tarvittaessa ohjata asiakkaan myös muuhun palveluun, kuten sosiaalihuollon ohjaukseen ja neuvontaan Polkuun. 

Walk in –palvelu mahdollistaa osaltaan myös moniammatillisen yhteistyön asiakkaan palvelutarpeen hoitamiseksi. Harjun terveyden muut asiantuntijat voivat ohjata asiakkaan palveluun tai konsultoida sosiaaliohjaajia asiakkaan asiassa. Näin yhdistetään jokaisen asiantuntijan ominta erikoisosaamista samalla, kun asiakas saa mahdollisimman kattavan palvelukokemuksen.

Walk in –palvelupisteen sosiaaliohjaajat palvelevat jokaisena arkipäivänä klo 8.15–11.00 Lahden sote-keskuksen ala-aulan lasikopissa 4. Jokainen Harjun terveyden asiakas on tasapuolisen tervetullut tutustumaan palveluun ja etsimään ratkaisun juuri häntä koskettavaan ongelmaan tai kysymykseen terveydenhuollon sosiaaliohjaajan tuella. 

Ystävällisin terveisin,
Timo Niemelä
Terveydenhuollon sosiaaliohjaaja